EXTRA
Alles over alles gemaakt van hout.
Arjan de Krantenman

Mr WIFFS is zijn nieuwste creatie

klik hier voor meer 

Elke werkdag tussen 6.00 en 9.00 uur

op Radio Veronica

 

Nog meer lezen van Ludo

Te bestellen bij 

www.bol.com

Arjan de Krantenman

Ludo
Kees 'Houtprofessor' Vos (1968), had reeds op jonge leeftijd een passie voor hout. ,,Het is gewoon mooi materiaal, een natuurproduct ook, net als de mens Een eerlijk en recht door zee-product."
Op zijn zesde kreeg Vos van zijn buurman een figuurzaag. ,,Zonder zaagje weliswaar, maar het begin was er." aldus De Houtprofessor die in 1997 zijn master haalde aan de Wood University van Timberlake.

Na wat geknutsel in het schuurtje van zijn vader stond er binnen drie maanden prompt een gefiguurzaagde kudde olifanten van triplex (schaal 1:1)  in de achtertuin. De hele buurt kwam kijken. Vos: ,,Het Jeugdjournaal kwam langs, maar ik sloeg dicht. Weg item. Later realiseer je je dat zoiets een gemiste kans is. Met Marga van Praag (destijds verslaggeefster van het Jeugdjournaal, red.) heb ik nog steeds contact. We bellen nog regelmatig en praten dan over waar het mis ging tijdens de reportage.
In zijn tienertijd gooide Vos de zaag enkele jaren in de spreekwoordelijke hoek. Ik was een late puber, maar het kwam er opeens allemaal uit. Ik ging liever bowlen, achter de meisjes aan. Je kent het. En ja, ik snoof houtlijm en rookte zaagsel in die tijd. Iedereen deed dat toen. Ik vond het niet eens lekker. De zaag stond voor mij symbool voor een spreekwoordelijke houtgreep. Elke middag na schooltijd stond de buurman (van de figuurzaag zonder zaag, red.) klaar om mij te onderwerpen aan een loodzware zaagtraining. Van vijf tot half tien stond ik dan in de schuur als een dolle te zagen. Daarna eten, huiswerk maken en dan lag ik om half twee in bed. Met bloedende vingers. Het plezier was weg. Mijn buurman kwam bij ons inwonen. Achteraf een belachelijke situatie natuurlijk."
Maar op zijn negentiende was de vreugde plotseling terug. Vos: ,,Je ziet dat je jezelf destructief benadert. Dan zeg je opeens 'hee, dat is niet de bedoeling'. En daar kwam bij dat onze buurman inmiddels aan een zeldzame vorm van hoofdluis was overleden. Dat maakte de stap naar de schuur weer wat makkelijker." 
Vanaf toen ging het plotseling snel met de carriere van Vos. Met zijn houtserie 'De bosnegers' exposeerde hij drie maanden in het Stedelijk Museum te Amsterdam en een half jaar in het Discultural Arts Museum van New York. Countryzangeres Dolly Parton kocht uiteindelijk de gehele serie voor een bedrag van 33,7 miljoen dollar, destijds een record voor een houten sculptuur-serie dat later alleen nog maar verbroken zou worden door werken van Vos zelf. Zo kocht een anonieme Nederlandse miljardair in 2001 een zes meter hoge eikenhouten replica van Ted de Braak voor 47 miljoen euro. ,,Ik wil niet bevestigen dat Joop van den Ende de koper was, maar zoveel miljardairs heb je niet in Nederland. En degenen met een obsessieve belangstelling voor Ted de Braak zijn op 1 hand te tellen. Je weet genoeg denk ik.", zo stelt Vos integer. 
Ondanks de roem is Vos heel gewoon gebleven. ,,Ik volg het hout. Eerlijk en bescheiden. Als je zelf een arrogante klootzak wordt, moet je in de metalen gaan. Goud, zilver, daar zitten de gladjakkers."
Bij ons vertrek tovert Vos nog een houten Eiffeltorentje uit zijn broekzak. Voor ons? ,,Nee," zegt Vos. ,,Je mag hem even bekijken. Dit ding is al verkocht. Vierduizend euro." 
Vos exposeert nog tot 17 mei in het Centre Pompidou te Parijs met zijn tropisch hardhout-collectie 'De knots, het schavot en een eendekuiken'

Treintje Ludo